Session | Course Dates | Application Deadline | Document Deadline | Payment Deadline |
---|---|---|---|---|
Fall 2025 | Monday, September 29, 2025 – Friday, December 5, 2025 | Sunday, September 21, 2025 at 7pm ET | Tuesday, September 23, 2025 at 4pm ET | Thursday, September 25, 2025 at 4pm ET |
Winter 2026 | Monday, January 26, 2026 – Friday, April 3, 2026 | Sunday, January 18, 2026 at 7pm ET | Tuesday, January 20, 2026 at 4pm ET | Thursday, January 22, 2026 at 4pm ET |
French as a Second Language Part 2 utilise une approche critique et pédagogique pour explorer de manière holistique les fondements théoriques, les théories d’apprentissage, la planification de programme, les pratiques pédagogiques, l’évaluation, l’environnement d’apprentissage, la recherche et les considérations éthiques reliés à l’enseignement et à l’apprentissage du français langue seconde dans les divers paliers. Dans ce cours, vous approfondirez votre conception de la vision du FLS en Ontario en lien avec les normes de la profession enseignante. Vous explorerez le CECR et l'approche actionnelle pour les mettre en pratique dans un environnement inclusif qui respecte la diversité et fait preuve d’équité. Vous appliquerez la pédagogie sensible et adaptée à la culture (PSAC/CRRP) ainsi que la différenciation pédagogique pour créer des activités d’apprentissage et d’évaluation qui tiennent compte des besoins de toutes et de tous les élèves. Vous mettrez en pratique vos nouvelles connaissances en complétant un plan d’une unité d’apprentissage ou un plan d’action pour consolider et adopter les concepts vus dans le cours.
Dans ce cours, vous aurez l’occasion de
Each module includes a variety of resources, such as articles, videos, websites, podcasts and other media, as well as discussion posts, reflective tasks, collaborative tasks, culminating tasks, and assignments.
Modules | Minimum hours |
---|---|
Module 1 : La vision du FLS en Ontario | 18 |
Module 2 : Le CECR et l’approche actionnelle Mise à jour : Formulaire de réflexion de la candidate et du candidat no 1 |
18.5 |
Module 3 : L'équité, l'inclusion et la diversité | 18 |
Module 4 : La pédagogie inclusive Mise à jour : Formulaire de réflexion de la candidate et du candidat no 2 |
18.5 |
Module 5 : La pédagogie diversifiée | 18 |
Module 6 : L'évaluation des progrès Mise à jour : Formulaire de réflexion de la candidate et du candidat no 3 |
18.5 |
Module 7 : Tâche culminante: plan d’un cycle d’apprentissage ou plan d’action Rapport finale : Formulaire de réflexion de la candidate et du candidat no 4 |
15.5 |
Total hours | 125 |
*The Ontario College of Teachers defines "Supervisory Official" as the Superintendent or Assistant Superintendent of the school board for a teacher employed by a Board of Education. A principal or headmaster is not recognized in this capacity. For a teacher employed by a private school, the "supervisory official" is the Ministry of Education official (Education Officer) appointed to your school. For overseas experience the appropriate Supervisory Official is the person your Principal reports to.
**Please note that if you have an existing Part 2, Part 3 (Specialist), or Honour Specialist qualification on your OCT record you are not required to submit a form for a Part 2 course. A new form is always required for Part 3 (Specialist).
Applicants who require accommodations for a specific learning need (e.g., learning disability) within their AQ/ABQ course, should click here for further information and support.
Have a question? Contact us!
If you drop a course:
Session | 100% Refund Deadline | 50% Refund Deadline |
---|---|---|
Late Summer 2025 | Friday, September 5, 2025 | Friday, October 3, 2025 |
Fall 2025 | Friday, October 31, 2025 | Friday, December 5, 2025 |
Fall/Winter 2025 | Friday, December 19, 2025 | Friday, February 6, 2026 |
Winter 2026 | Friday, February 27, 2026 | Friday, April 3, 2026 |
Late Winter 2026 | Friday, March 13, 2026 | Friday, April 17, 2026 |
For more about our refund policies, visit our Fees & Refunds page.